دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Mon 13 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
سرخط اخبار شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ ، ساعت ۰۰:۴۹:۵۹خبر از: محمد صادق امینی

مدیر عامل شرکت فراساحل انرژی مسعود در گفتگوی اختصاصی با باشگاه خبری فراساحل
نیاز مبرم کشور به شناورهای خدمات فراساحلی پس از تحریم‌ها

باشگاه خبری فراساحل: مدیر عامل شرکت فراساحل انرژی مسعود گفت: در صورت نهایی شدن مذاکرات ایران و گروه 1+5 در خصوص فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای کشورمان، صنعت فراساحل ایران نیاز مبرمی به افزایش استفاده از شناورهای خدمات فراساحلی پیدا خواهد کرد. دکتر مسعود یوردخانی، با اشاره به اینکه درحال حاضر اکثر فازهای پارس جنوبی تکمیل شده‌اند و طی یکی دو سال آینده کار بازرسی و تعمیرات رو آبی و زیر آبی سازه‌های فراساحلی فازهای 1 تا 24 پارس جنوبی از اولویت‌های اصلی شرکت نفت و گاز پارس و صنعت فراساحل کشورمان خواهد شد، افزود:  از سوی دیگر، کشورمان در شرایط برچیده شدن تحریم‌ها قرار دارد و امید است پول‌های بلوکه شده در بانک‌های خارجی و همچنین سرمایه‌های شرکت‌های اپراتوری بزرگ دنیا در صنعت نفت و گاز کشورمان تزریق گردد که همه این موارد منجر به توسعه روز افزون میادین نفتی و گازی  کشورمان در خشکی و دریا در آینده نزدیک خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به اینکه به دلیل وجود شناورهای بزرگ نصاب و لوله گذار، طی 10 سال گذشته، هیچ شناور نصاب و لوله گذار خارجی به آب‌های کشورمان وارد نشده، تصریح کرد: در حال حاضر شناورهایی نظیر ابوذر 1200، سی مستر، HL-5000، صدف 3000، Seapad، ابوذر 81، ابوذر 110 و شناورهای  FLB-132 و PLB-132 صنعت فراساحل کشورمان هیچ نیازی به حضور شناورهای خارجی برای انجام پروژه‌های لوله گذاری و نصب سازه‌های دریایی ندارد. این در حالی است که شناورهای مذکور همگی از توانایی‌های بالایی در منطقه خلیج فارس، دریای سیاه، دریای عربی( هند) و سایر آب‌های با شرایط آب و هوایی مشابه خلیج فارس برخوردارند و حتی شناوری مانند OCEANIC 5000  توانایی انجام پروژه در دریای شمال و خلیج مکزیک را نیز دارا می‌باشد.
مدیر عامل شرکت فراساحل انرژی مسعود در ادامه اظهارات خود با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 100 فروند شناور خدمات فراساحلی در میادین نفت و گاز ایران در خلیج فارس مشغول به فعالیت می‌باشند که اغلب این شناورها از شرکت‎های خارجی اجاره می‎شوند، تصریح کرد: از آنجایی که در کنار شناورهای نامبرده، شناورهای پشتیبان زیادی مورد نیاز است و با توجه به اینکه توسعه میادین مشترک در اولویت کار وزارت نفت قرار دارد و پیش‎بینی می‎شود که در آینده نزدیک تعداد پروژه‌های کشور در حوزه فراساحل افزایش یابد، نیاز کشور به خدمات لجستیک دریایی و بویژه شناورهای فراساحلی نیز افزایش خواهد یافت.

اظهارات دکتر یوردخانی در حالی صورت می‌گیرد که اکثر شناورهای فراساحلی پشتیبانی موجود در ايران غاالبا فرسوده‌اند و عملكرد خوبی ندارند. این در حالی است که اين شناورها اغلب اوقات خارج از سرویس می‌باشند و مؤسسات رده بندي، كلاس آنهـا راتمديد نميكنند. اين در شرايطي است كه در پروژه‌هـاي نفت و گـاز، زمان نقش بسیار مهمی را ایفا می‌نماید.
به همین علت دکتر یوردخانی معتقد است: حتی در صورت باقی ماندن نیاز صنعت نفت کشور در سطح فعلی، می‌بایست از دو طریق ساخت شناورها در داخل و خرید از خارج نسبت به جایگزینی حدود 100 فروند شناور شاغل در پروژه‌های خلیج فارس  و نیز توسعه ناوگان اقدام نمائیم که بخش خصوصی می‌تواند با سرمایه خود و همچنین اخذ تسهیلات بانکی با بهره کم در این بخش راهگشا باشد. بنابراين ضروري است که شرکت‌های خصوصی با حمایت‌های مستقیم دولت، جهت خريد شناورهای جديد وارد عمل شوند.

وی همچنین تصریح کرد: پر واضح است که قیمت شناورها و تجهیزات فراساحل بسیار زیاد است و باید خریداران به سهولت بتوانند با استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی و بانک‌های عامل تجهیزات یاد شده را خریداری کنند. این در حالی است که در برخی از کشورها، بانک‌ها معادل قیمت شناورها به خریداران تسهیلات پرداخت می‌کنند و این روش سبب شده تا خریداران برای خرید شناورهای مورد نیاز از کشورهای خارجی تمایل پیدا کنند.در این روش، صنایع دریایی با سرعت بیشتری توسعه می‌یابند و مطمئنا با حمایت‌های منطقی دولت زمینه توسعه صنایع دریایی علی الخصوص افزایش شناورهای فراساحلی در کشور بیش از پیش فراهم خواهد گردید.

مدیر عامل شرکت فراساحل انرژی مسعود در انتهای اظهارات خود با اشاره به شناورهای مورد نیاز صنعت فراساحل گفت: با توجه به تعداد زياد شناورهـای مورد نیاز  اين صنعت از قبیل انواع بارج‌ها، شناورهای مخصوص علیات غواصی، شناورهای حمل خدمه، شناورهای پشتیبانی، شناورهای پشتیبانی عملیات ساخت، شناورهای آتش نشان، شناورهای مخصوص عملیات اکتشاف و ... به روز بودن و كم بودن سن آنها بسيار ضروري است که امید است با توجه به نیاز مبرم کشور به شناورهای ذکر شده بالا، تصمیمات صحیحی در این خصوص اتخاذ گردد تا ضمن توسعه ناوگان فراساحلی کشور ، از خروج سرمایه از کشور در شرایط پس از تحریم جلو گیری گردد و در گام بعدی بتوانیم در پروژه‌های خارجی نیز نقش پر رنگی را ایفا نماییم.



  کد خبر : 676
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
  خبر از: محمد صادق امینی

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :